هیدروسفالی – علل، انواع، تشخیص و درمان

هیدروسفالی: علل، انواع، تشخیص و درمان

هیدروسفالی وضعیتی است که در آن مایع مغزی نخاعی تولید شده در بطن های مغزی بیش از حد نرمال بدن و مغز می شوند. افزایش بیش از حد مایع مغزی نخاعی منجر به افزایش اندازه بطن ها و وارد شدن فشار به مغز و ساختارهای آن می شود.

انواع هیدروسفالی

هیدروسفالی بیشتر در بین نوزادان و افراد بالای ۶۰ سال رخ می دهد. این بیماری در کودکان و نوزادان انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  1. اکتسابی: در اثر آسیب یا بیماری بعد از تولد نوزاد رخ می دهد.
  2. مادرزادی: در دوران جنینی یا بدلیل مشکلات زایمانی ایجاد می شود.
  3. ارتباطی: در آن جریان مایع مغزی-نخاعی به بطن های مسدود شده در مغز متوقف می شود اما هنوز این جریان در بطن های باز وجود دارد.
  4. غیر ارتباطی یا انسدادی: که در آن جریان مایع مغزی در کانال هایی که بین چند بطن هستند، مسدود شود.

روش های تشخیص

  • تصویر برداری مغزی CT اسکن
  • تصویر برداری مغزی MRI
  • کشیدن آب نخاع
  • بررسی فشار درون جمجمه

 

تصویری که نشاندهده هیدروسفالی بر روی مغز است

 

تظاهرات بالینی

تظاهر اولیه بالینی هیدروفالی متغیر است و به فاکتورهای بسیاری بستگی دارد که شامل سن شروع، ماهیت ضایعه، عامل انسداد، مدت زمان و میزان افزایش فشار داخل جمجمه‌ای می‌باشد.

در یک شیرخوار، تسریع روند بزرگ شدن سر برجسته‌ترین علامت می‌باشد.

درمان هیدروسفالی

درمان به نوع آن بستگی دارد. درمان طبی با کاهش میزان تولید مایع مغزی نخاعی ممکن است بهبودی موقت ایجاد کند اما نتایج دراز مدت ناامید کننده بوده است. بیشتر موارد هیدروسفالی به شنت خارج جمجمه‌ای، بالاخص یک شنت بطنی-صفاقی نیاز دارد.

کاردرمانی کودکان هیدروسفالی در تهران

طبق نظر دکتر صمد محمدی (کارشناس ارشد کاردرمانی با 10 سال سابقه ی کار در درمان اختلالات جسمی کودکان) در برنامه توانبخشی این کودکان باید نکات زیر را لحاظ نمود:

  1. اجتناب از ارائه تمریناتی که در آن سر پایین‌تر از قلب باشد
  2. احتیاط در ارائه تکنیک‌های یکپارچگی حسی
  3. ارائه مشاورات لازم در خصوص علائم تنگی شنت و احتیاطات لازم در حین آموزش تمرینات به خانواده

درمانگری که در حال درمان یک نوزاد است.

 

از آنجایی که این کودکان معمولاً دچار اختلالات حسی هستند، آموزش تکنیک‌های جبرانی و بازآموزی حسی ضروری است. جهت جلوگیری از دفورمیتی خصوصاً در اندام تحتانی می‌توان از تمرینات فعال و غیر فعال دامنه ی حرکتی جهت تعدیل تن عضلانی و ارتزهای کوتاه و یا بلند استفاده نمود. کار درمان ذهنی در این کودکان از اهمیت خاصی برخوردار است.

برای مراجعه حضوری جهت دریافت خدمات کاردرمانی برای کودکان هیدروسفال در شهر تهران تنها کافیست با شماره تماس 09195950639 تماس حاصل نمایید و از دانش درمانگران مجرب کلینیک توانبخشی ماهور استفاده نمایید.

یک کورد هیدروسفالی نشسته بر روی صندلی پشت میز

پیش آگهی

کودکان هیدروسفالیک در معرض خطر انواع ناتوانی‌های تکاملی هستند. در مقایسه با عامه مردم ضریب هوشی متوسط دارند. توانایی‌های گفتاری کاهش یافته است. بیشتر کودکان اختلالاتی در عملکرد حافظه دارند، و مشکلات بینایی در این کودکان شایع هستند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *